1. Aanmelden
Wat kost het aanmelden voor Axxel?
Axxel hanteert geen maandelijkse vaste abonnementskosten. Je betaalt alleen voor je gebruik.
In het aanmeldproces vragen we wel eenmalig een €0,01 betaling waarmee je ons een automatische incasso machtiging geeft om in de toekomst jouw gebruik gemakkelijk te incasseren.
Wat kost het gebruik van een deelauto?
Axxel hanteert een tarief op basis van tijd. Het tarief is;
- €0,15 per minuut
- €9,- per uur
- €75,- voor 24 uur
Deze tarieven zijn inclusief gereden kilometers, laadkosten voor de elektrische deelauto, verzekering, onderhoud en schoonmaak.
Minimale reserveringsduur is een uur. De exacte kosten van een gereserveerde rit worden vastgesteld aan het einde van de rit. Indien de deelauto binnen de gereserveerde tijd terug is worden de gereserveerde tijd in rekening gebracht. Wanneer de deelauto langer gebruikt wordt dan de gereserveerde tijd, wordt ook de extra tijd in rekening gebracht, eventueel verhoogd met extra kosten.
Hoe betaal ik voor mijn gereserveerde tijd?
Bij het aanmelden voor Axxel heb je een machtiging afgegeven voor een automatische incasso. Elke maand sturen wij jou een factuur met het totaal aan gemaakte kosten voor zowel de deelauto als de mobiliteitskaart. Het bedrag wordt omstreeks de 14de van de maand geïncasseerd van je rekening.
Indien gewenst kan een factuurspecificatie opgevraagd worden.
Hoe voorkom ik extra kosten?
Je betaalt extra kosten bij verkeerd gebruik, wangedrag en/of schade. Verkeers- en parkeerboetes belasten we direct aan je door. Extra kosten wil niemand, voorkom daarom het volgende:

* Alle bijkomende kosten voor het (laten) ophalen van de auto en voor de tijd dat de auto niet inzetbaar is, zullen ook in rekening worden gebracht.
Hoe zijn de deelauto’s verzekerd?
De deelauto is verzekerd tegen schade. Het eigen risico bij schade bedraagt €350,-.
Ook is er een ongevallen-inzittendenverzekering afgesloten voor de inzittenden. De verzekering is geldig voor het aantal personen dat een veiligheidsgordel kan dragen in de deelauto.
Als gebruiker wordt je dan belast met een eigen risico van € 350 per schadegebeurtenis.
Wat kost de mobiliteitskaart?
Als Axxel gebruiker ontvang je een gratis mobiliteitskaart ter waarde van €7,50. De mobiliteitskaart is een ov-chipkaart waarmee je al het openbaar vervoer in Nederland kan gebruiken door middel van in- en uitchecken. Je betaalt je daadwerkelijke gebruik van openbaar vervoer.
Hoe betaal ik voor het gebruik van mijn mobiliteitskaart?
De mobiliteitskaart hoeft niet opgeladen te worden met saldo. Je betaalt je openbaar vervoer gebruik via de maandelijkse Axxel factuur die automatisch wordt afgeschreven. Wij sturen jou een factuur met het totaal aan gemaakte kosten voor zowel de deelauto als de mobiliteitskaart. Het bedrag wordt omstreeks de 14de van de maand geïncasseerd van je rekening.
Indien gewenst kan een factuurspecificatie opgevraagd worden.
Wat kost een Axxel huurauto?
* antwoord volgt *
Hoe betaal ik voor het gebruik van een Axxel huurauto?
* antwoord volgt *
2. Tarieven
Wat kost het aanmelden voor Axxel?
Axxel hanteert geen maandelijkse vaste abonnementskosten. Je betaalt alleen voor je gebruik.
In het aanmeldproces vragen we wel eenmalig een €0,01 betaling waarmee je ons een automatische incasso machtiging geeft om in de toekomst jouw gebruik gemakkelijk te incasseren.
Wat kost het gebruik van een deelauto?
Axxel hanteert een tarief op basis van tijd. Het tarief is;
- €0,15 per minuut
- €9,- per uur
- €75,- voor 24 uur
Deze tarieven zijn inclusief gereden kilometers, laadkosten voor de elektrische deelauto, verzekering, onderhoud en schoonmaak.
Minimale reserveringsduur is een uur. De exacte kosten van een gereserveerde rit worden vastgesteld aan het einde van de rit. Indien de deelauto binnen de gereserveerde tijd terug is worden de gereserveerde tijd in rekening gebracht. Wanneer de deelauto langer gebruikt wordt dan de gereserveerde tijd, wordt ook de extra tijd in rekening gebracht, eventueel verhoogd met extra kosten.
Hoe betaal ik voor mijn gereserveerde tijd?
Bij het aanmelden voor Axxel heb je een machtiging afgegeven voor een automatische incasso. Elke maand sturen wij jou een factuur met het totaal aan gemaakte kosten voor zowel de deelauto als de mobiliteitskaart. Het bedrag wordt omstreeks de 14de van de maand geïncasseerd van je rekening.
Indien gewenst kan een factuurspecificatie opgevraagd worden.
Hoe voorkom ik extra kosten?
Je betaalt extra kosten bij verkeerd gebruik, wangedrag en/of schade. Verkeers- en parkeerboetes belasten we direct aan je door. Extra kosten wil niemand, voorkom daarom het volgende:

* Alle bijkomende kosten voor het (laten) ophalen van de auto en voor de tijd dat de auto niet inzetbaar is, zullen ook in rekening worden gebracht.
Hoe zijn de deelauto’s verzekerd?
De deelauto is verzekerd tegen schade. Het eigen risico bij schade bedraagt €350,-.
Ook is er een ongevallen-inzittendenverzekering afgesloten voor de inzittenden. De verzekering is geldig voor het aantal personen dat een veiligheidsgordel kan dragen in de deelauto.
Als gebruiker wordt je dan belast met een eigen risico van € 350 per schadegebeurtenis.
Wat kost de mobiliteitskaart?
Als Axxel gebruiker ontvang je een gratis mobiliteitskaart ter waarde van €7,50. De mobiliteitskaart is een ov-chipkaart waarmee je al het openbaar vervoer in Nederland kan gebruiken door middel van in- en uitchecken. Je betaalt je daadwerkelijke gebruik van openbaar vervoer.
Hoe betaal ik voor het gebruik van mijn mobiliteitskaart?
De mobiliteitskaart hoeft niet opgeladen te worden met saldo. Je betaalt je openbaar vervoer gebruik via de maandelijkse Axxel factuur die automatisch wordt afgeschreven. Wij sturen jou een factuur met het totaal aan gemaakte kosten voor zowel de deelauto als de mobiliteitskaart. Het bedrag wordt omstreeks de 14de van de maand geïncasseerd van je rekening.
Indien gewenst kan een factuurspecificatie opgevraagd worden.
Wat kost een Axxel huurauto?
* antwoord volgt *
Hoe betaal ik voor het gebruik van een Axxel huurauto?
* antwoord volgt *
4. Opladen
Wat kan ik met de mobiliteitskaart?
- Reizen met alle openbaar vervoer (trein, bus, tram en metro) in Nederland
- Een OV-fiets huren
- Een fiets parkeren bij bewaakte fietsenstallingen op stations
Wanneer ontvang ik mijn mobiliteitskaart?
Wanneer je alle stappen van het aanmeldproces doorlopen zijn, sturen wij de mobiliteitskaart naar het opgegeven adres.
Mijn mobiliteitskaart is gestolen of verloren, wat nu?
Je moet de kaart direct blokkeren bij diefstal of verlies. Dit doe je via de klantenservice (088 – 934 34 00). De klantenservice zal vervolgens een nieuwe mobiliteitskaart naar je opsturen.
Moet ik nog saldo laden op mijn mobiliteitskaart?
Nee, dat hoeft niet. De kaart kan meteen gebruikt worden en je betaalt je gebruik via de maandelijkse Axxel factuur.
Hoe gebruik ik mijn mobiliteitskaart in het openbaar vervoer (trein, bus, tram en metro)?
Om met het openbaar vervoer te reizen, moet je inchecken en uitchecken.
Inchecken doe je bij de kaartlezers op het perron/station of in het voertuig. Houd bij het instappen de kaart voor of tegen de kaartlezer. Meestal zie je een groen lampje of een tekst (‘welkom’ of ‘inchecken ok’) op de kaartlezer en hoor je een ‘positief’ geluid. Soms gaat een poortje open. Uitchecken gaat op dezelfde wijze.
Let op: als je met verschillende vervoerders en/of vervoersmiddelen reist moet je altijd per vervoerder en/of vervoersmiddel in- en uitchecken!
Kijk voor meer informatie op www.ov-chipkaart.nl onder het kopje ‘Zo werkt reizen’.
Kan ik met mijn mobiliteitskaart ook 1e klasse reizen?
In principe reis je 2e klasse moet de mobiliteitskaart. Het is mogelijk om 1e klasse te reizen. Voer dan bij een NS-kaartautomaat een 'Klassenwissel voor een dag' uit. Op die specifieke dag kan je dan 1e klas reizen en wordt het 1e klasse tarief gerekend.
Kan ik mijn mobiliteitskaart uitlenen aan iemand anders?
Dat is in principe mogelijk, maar let wel op dat alle gemaakte kosten op jouw Axxel factuur komen.
Ik ben vergeten uit te checken, wat nu?
Niet uitchecken levert een boete van de vervoerder op. Indien de vergeten check uit niet wordt hersteld, dan wordt de boete doorbelast op de Axxel factuur.
Een vergeten check uit kan je als volgt herstellen:
- Ben je vergeten uit te checken aan het einde van een NS-treinreis en kom je daar dezelfde dag achter? Probeer dan terug te gaan naar het station en check alsnog uit. Als u dit binnen 6 uur na het inchecken doet, krijg je geen boete.
- Indien dit niet (meer) mogelijk is kun je restitutie aanvragen via www.uitcheckgemist.nl. Je ziet direct in je scherm of en hoeveel restitutie voor je wordt klaargezet. Je deze restitutie vervolgens met je Axxel mobiliteitskaart op te halen bij één van de OV-chipkaart servicepunten. De restitutie wordt verrekend op je Axxel factuur.
Hoe huur ik een OV-fiets met mijn mobiliteitskaart?
Je hoeft hiervoor alleen jouw mobiliteitskaart te laten scannen en je kunt meteen wegrijden. De fietsen zijn te vinden op bijna 300 plekken op en rondom NS treinstations. Lever na afloop de fiets in bij dezelfde stalling.
De ritprijs van een OV-fiets bedraagt € 3,85 per 24 uur, dit tarief geldt tot een huurperiode van 72 uur. Meer informatie en huurlocaties: www.ov-fiets.nl/huurlocaties.
Hoe stal ik mijn fiets bij de bewaakte fietsenstallingen op stations?
Bij sommige stallingen wordt alleen je OV-chipkaart gescand (bij het halen en brengen). Bij andere stallingen krijg je ook (eenmalig) een sticker met streepjescode op jouw fiets geplakt. Er zijn circa 35 bewaakte stations fietsenstallingen.
De kosten voor het stallen van een fiets verschillen per station. In steeds meer stallingen is het stallen de eerste 24 uur gratis. Voor meer informatie: www.ns.nl/fietsenstallingen.
6. Mobiliteitskaart
Wat kan ik met de mobiliteitskaart?
- Reizen met alle openbaar vervoer (trein, bus, tram en metro) in Nederland
- Een OV-fiets huren
- Een fiets parkeren bij bewaakte fietsenstallingen op stations
Wanneer ontvang ik mijn mobiliteitskaart?
Wanneer je alle stappen van het aanmeldproces doorlopen zijn, sturen wij de mobiliteitskaart naar het opgegeven adres.
Mijn mobiliteitskaart is gestolen of verloren, wat nu?
Je moet de kaart direct blokkeren bij diefstal of verlies. Dit doe je via de klantenservice (088 – 934 34 00). De klantenservice zal vervolgens een nieuwe mobiliteitskaart naar je opsturen.
Moet ik nog saldo laden op mijn mobiliteitskaart?
Nee, dat hoeft niet. De kaart kan meteen gebruikt worden en je betaalt je gebruik via de maandelijkse Axxel factuur.
Hoe gebruik ik mijn mobiliteitskaart in het openbaar vervoer (trein, bus, tram en metro)?
Om met het openbaar vervoer te reizen, moet je inchecken en uitchecken.
Inchecken doe je bij de kaartlezers op het perron/station of in het voertuig. Houd bij het instappen de kaart voor of tegen de kaartlezer. Meestal zie je een groen lampje of een tekst (‘welkom’ of ‘inchecken ok’) op de kaartlezer en hoor je een ‘positief’ geluid. Soms gaat een poortje open. Uitchecken gaat op dezelfde wijze.
Let op: als je met verschillende vervoerders en/of vervoersmiddelen reist moet je altijd per vervoerder en/of vervoersmiddel in- en uitchecken!
Kijk voor meer informatie op www.ov-chipkaart.nl onder het kopje ‘Zo werkt reizen’.
Kan ik met mijn mobiliteitskaart ook 1e klasse reizen?
In principe reis je 2e klasse moet de mobiliteitskaart. Het is mogelijk om 1e klasse te reizen. Voer dan bij een NS-kaartautomaat een 'Klassenwissel voor een dag' uit. Op die specifieke dag kan je dan 1e klas reizen en wordt het 1e klasse tarief gerekend.
Kan ik mijn mobiliteitskaart uitlenen aan iemand anders?
Dat is in principe mogelijk, maar let wel op dat alle gemaakte kosten op jouw Axxel factuur komen.
Ik ben vergeten uit te checken, wat nu?
Niet uitchecken levert een boete van de vervoerder op. Indien de vergeten check uit niet wordt hersteld, dan wordt de boete doorbelast op de Axxel factuur.
Een vergeten check uit kan je als volgt herstellen:
- Ben je vergeten uit te checken aan het einde van een NS-treinreis en kom je daar dezelfde dag achter? Probeer dan terug te gaan naar het station en check alsnog uit. Als u dit binnen 6 uur na het inchecken doet, krijg je geen boete.
- Indien dit niet (meer) mogelijk is kun je restitutie aanvragen via www.uitcheckgemist.nl. Je ziet direct in je scherm of en hoeveel restitutie voor je wordt klaargezet. Je deze restitutie vervolgens met je Axxel mobiliteitskaart op te halen bij één van de OV-chipkaart servicepunten. De restitutie wordt verrekend op je Axxel factuur.
Hoe huur ik een OV-fiets met mijn mobiliteitskaart?
Je hoeft hiervoor alleen jouw mobiliteitskaart te laten scannen en je kunt meteen wegrijden. De fietsen zijn te vinden op bijna 300 plekken op en rondom NS treinstations. Lever na afloop de fiets in bij dezelfde stalling.
De ritprijs van een OV-fiets bedraagt € 3,85 per 24 uur, dit tarief geldt tot een huurperiode van 72 uur. Meer informatie en huurlocaties: www.ov-fiets.nl/huurlocaties.
Hoe stal ik mijn fiets bij de bewaakte fietsenstallingen op stations?
Bij sommige stallingen wordt alleen je OV-chipkaart gescand (bij het halen en brengen). Bij andere stallingen krijg je ook (eenmalig) een sticker met streepjescode op jouw fiets geplakt. Er zijn circa 35 bewaakte stations fietsenstallingen.
De kosten voor het stallen van een fiets verschillen per station. In steeds meer stallingen is het stallen de eerste 24 uur gratis. Voor meer informatie: www.ns.nl/fietsenstallingen.
Ook in deze auto rijden?
Geen vaste kosten en een maandelijkse factuur
Gegarandeerd beschikbare deelauto's
Eenvoudig te gebruiken met onze app
Altijd een auto bij jou in de buurt