Veelgestelde vragen

Hieronder staan de meest gestelde vragen.

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

088 934 34 00

1. Aanmelden

Wat kost het aanmelden voor Axxel?


Axxel hanteert geen maandelijkse vaste abonnementskosten. Je betaalt alleen voor je gebruik.

In het aanmeldproces vragen we wel eenmalig een €0,01 betaling waarmee je ons een automatische incasso machtiging geeft om in de toekomst jouw gebruik gemakkelijk te incasseren.




Wat kost het gebruik van een deelauto?


Axxel hanteert een tarief op basis van tijd. Het tarief is;

  • €0,15 per minuut
  • €9,- per uur
  • €75,- voor 24 uur

Deze tarieven zijn inclusief gereden kilometers, laadkosten voor de elektrische deelauto, verzekering, onderhoud en schoonmaak.

Minimale reserveringsduur is een uur. De exacte kosten van een gereserveerde rit worden vastgesteld aan het einde van de rit. Indien de deelauto binnen de gereserveerde tijd terug is worden de gereserveerde tijd in rekening gebracht. Wanneer de deelauto langer gebruikt wordt dan de gereserveerde tijd, wordt ook de extra tijd in rekening gebracht, eventueel verhoogd met extra kosten.




Hoe betaal ik voor mijn gereserveerde tijd?


Bij het aanmelden voor Axxel heb je een machtiging afgegeven voor een automatische incasso. Elke maand sturen wij jou een factuur met het totaal aan gemaakte kosten voor zowel de deelauto als de mobiliteitskaart. Het bedrag wordt omstreeks de 14de van de maand geïncasseerd van je rekening.

Indien gewenst kan een factuurspecificatie opgevraagd worden.




Hoe voorkom ik extra kosten?


Je betaalt extra kosten bij verkeerd gebruik, wangedrag en/of schade. Verkeers- en parkeerboetes belasten we direct aan je door. Extra kosten wil niemand, voorkom daarom het volgende:

* Alle bijkomende kosten voor het (laten) ophalen van de auto en voor de tijd dat de auto niet inzetbaar is, zullen ook in rekening worden gebracht.




Hoe zijn de deelauto’s verzekerd?


De deelauto is verzekerd tegen schade. Het eigen risico bij schade bedraagt €350,-.

Ook is er een ongevallen-inzittendenverzekering afgesloten voor de inzittenden. De verzekering is geldig voor het aantal personen dat een veiligheidsgordel kan dragen in de deelauto.

Als gebruiker wordt je dan belast met een eigen risico van € 350 per schadegebeurtenis.




Wat kost de mobiliteitskaart?


Als Axxel gebruiker ontvang je een gratis mobiliteitskaart ter waarde van €7,50. De mobiliteitskaart is een ov-chipkaart waarmee je al het openbaar vervoer in Nederland kan gebruiken door middel van in- en uitchecken. Je betaalt je daadwerkelijke gebruik van openbaar vervoer.




Hoe betaal ik voor het gebruik van mijn mobiliteitskaart?


De mobiliteitskaart hoeft niet opgeladen te worden met saldo. Je betaalt je openbaar vervoer gebruik via de maandelijkse Axxel factuur die automatisch wordt afgeschreven. Wij sturen jou een factuur met het totaal aan gemaakte kosten voor zowel de deelauto als de mobiliteitskaart. Het bedrag wordt omstreeks de 14de van de maand geïncasseerd van je rekening.

Indien gewenst kan een factuurspecificatie opgevraagd worden.




Wat kost een Axxel huurauto?


* antwoord volgt *




Hoe betaal ik voor het gebruik van een Axxel huurauto?


* antwoord volgt *





2. Tarieven

Wat kost het aanmelden voor Axxel?


Axxel hanteert geen maandelijkse vaste abonnementskosten. Je betaalt alleen voor je gebruik.

In het aanmeldproces vragen we wel eenmalig een €0,01 betaling waarmee je ons een automatische incasso machtiging geeft om in de toekomst jouw gebruik gemakkelijk te incasseren.




Wat kost het gebruik van een deelauto?


Axxel hanteert een tarief op basis van tijd. Het tarief is;

  • €0,15 per minuut
  • €9,- per uur
  • €75,- voor 24 uur

Deze tarieven zijn inclusief gereden kilometers, laadkosten voor de elektrische deelauto, verzekering, onderhoud en schoonmaak.

Minimale reserveringsduur is een uur. De exacte kosten van een gereserveerde rit worden vastgesteld aan het einde van de rit. Indien de deelauto binnen de gereserveerde tijd terug is worden de gereserveerde tijd in rekening gebracht. Wanneer de deelauto langer gebruikt wordt dan de gereserveerde tijd, wordt ook de extra tijd in rekening gebracht, eventueel verhoogd met extra kosten.




Hoe betaal ik voor mijn gereserveerde tijd?


Bij het aanmelden voor Axxel heb je een machtiging afgegeven voor een automatische incasso. Elke maand sturen wij jou een factuur met het totaal aan gemaakte kosten voor zowel de deelauto als de mobiliteitskaart. Het bedrag wordt omstreeks de 14de van de maand geïncasseerd van je rekening.

Indien gewenst kan een factuurspecificatie opgevraagd worden.




Hoe voorkom ik extra kosten?


Je betaalt extra kosten bij verkeerd gebruik, wangedrag en/of schade. Verkeers- en parkeerboetes belasten we direct aan je door. Extra kosten wil niemand, voorkom daarom het volgende:

* Alle bijkomende kosten voor het (laten) ophalen van de auto en voor de tijd dat de auto niet inzetbaar is, zullen ook in rekening worden gebracht.




Hoe zijn de deelauto’s verzekerd?


De deelauto is verzekerd tegen schade. Het eigen risico bij schade bedraagt €350,-.

Ook is er een ongevallen-inzittendenverzekering afgesloten voor de inzittenden. De verzekering is geldig voor het aantal personen dat een veiligheidsgordel kan dragen in de deelauto.

Als gebruiker wordt je dan belast met een eigen risico van € 350 per schadegebeurtenis.




Wat kost de mobiliteitskaart?


Als Axxel gebruiker ontvang je een gratis mobiliteitskaart ter waarde van €7,50. De mobiliteitskaart is een ov-chipkaart waarmee je al het openbaar vervoer in Nederland kan gebruiken door middel van in- en uitchecken. Je betaalt je daadwerkelijke gebruik van openbaar vervoer.




Hoe betaal ik voor het gebruik van mijn mobiliteitskaart?


De mobiliteitskaart hoeft niet opgeladen te worden met saldo. Je betaalt je openbaar vervoer gebruik via de maandelijkse Axxel factuur die automatisch wordt afgeschreven. Wij sturen jou een factuur met het totaal aan gemaakte kosten voor zowel de deelauto als de mobiliteitskaart. Het bedrag wordt omstreeks de 14de van de maand geïncasseerd van je rekening.

Indien gewenst kan een factuurspecificatie opgevraagd worden.




Wat kost een Axxel huurauto?


* antwoord volgt *




Hoe betaal ik voor het gebruik van een Axxel huurauto?


* antwoord volgt *





3. Gebruik deelauto

Reserveren

Hoe reserveer ik een deelauto?


Open de Stapp.in app en volg de onderstaande instructies.

  1. Ga naar het dashboard (icoontje met vier vierkantjes onderin het scherm)
  2. Druk op: + Nieuwe reservering
  3. Selecteer een startdatum en tijd
  4. Selecteer een einddatum en tijd
  5. Kies één van de beschikbare deelauto’s
  6. Druk onderaan in het scherm op: Reservering aanmaken
  7. De reservering gaat nu van start binnen de door jou geselecteerde tijdsvenster




Hoe wijzig, verleng of annuleer ik mijn reservering?


Reserveringen kan je helaas niet zelf aanpassen. Neem hiervoor contact op met de klantenservice op 088 – 934 34 00. Onze klantenservice kijkt of je reservering aangepast kan worden zonder dat andere gebruikers benadeeld worden.




Alle deelauto’s zijn bezet, wat moet ik doen?


Axxel garandeert een deelauto wanneer minimaal 48 uur van te voren een reservering is doorgegeven. Dat wil zeggen dat als er geen deelauto beschikbaar is, Axxel een alternatief verzorgt.

Bel hiervoor met de klantenservice via 088 - 934 34 00.




Hoe beëindig ik mijn reservering na mijn gebruik?


Is de auto terug op de thuislocatie, aangesloten op de laadpaal en afgesloten, beëindig dan je reservering in de app.

  1. Open de Stapp.in app
  2. Ga naar het dashboard (icoontje met vier vierkantjes onderin het scherm)
  3. Druk op jouw reservering onder het kopje Lopende reserveringen
  4. Druk op het knopje: Sleutel
  5. Sluit de deelauto door op het Gesloten slotje te drukken
  6. Druk op het knopje: Beëindigen
  7. Bevestig dat je de reservering wil beëindigen
  8. Vul eventuele nieuwe schades in en maak foto’s van deze schade
  9. Bevestig of alle schades zijn ingevuld
  10. De reservering is beëindigd





Openen en rijden

Hoe open ik een deelauto?


De auto open je met de Stapp.in app. Nadat je een reservering hebt gemaakt kunt je in de app de auto openen.

  1. Open de Stapp.in app
  2. Selecteer de auto die je gereserveerd hebt
  3. Druk in de app op de knop: Sleutel
  4. Controleer de auto op schade
  5. Meld eventuele schade in de app en maak foto’s van deze schade
  6. Bevestig of jouw geboortedatum en rijbewijsnummer juist zijn
  7. Ontgrendel de auto door op het Openstaande slotje te drukken
  8. Controleer of de auto schoon is
  9. Bevestig dit in de app




Hoe start ik een deelauto?


De Axxel deelauto’s zijn elektrische Volkswagen e-Golfs. Bij het starten maakt de deelauto geen geluid, anders dan u van niet-elektrische auto's gewend bent. De auto open je met de app.

  1. Controleer of de versnellingspook in de P-stand staat en trap het rempedaal in
  2. Start de auto met de start/stop knop links naast de versnellingspook
  3. Zet de versnellingspook in de versnelling
    • P= Parkeerstand/ uit de versnelling en automatisch op de rem
    • R= Reverse/ achteruit rijden
    • N= Neutraal/ vrij
    • D = Drive/ vooruit rijden
    • B = ECO modus/ regeneratief remmen ingeschakeld
  4. Laat het rempedaal opkomen
  5. Je kan nu rijden door het ‘’gaspedaal” te bedienen




Hoe rijd ik met een deelauto?


De Volkswagen e-Golf rijdt als een normale auto. De e-Golf is een automaat.




Hoe ver kan ik rijden met een elektrische deelauto?


De actieradius van de e-Golf is in de praktijk circa 200 kilometer. Hoe snel deze kilometers terug lopen is afhankelijk van de weersomstandigheden, jouw rijgedrag en gekozen opties in de auto, bijv. airconditioning, verwarming.

We adviseren je wanneer er nog 50 km op het dashboard staat, bij te laden.

Praktijk: 202 kilometer

Praktijk zomer: 234 kilometer

Praktijk winter: 170 kilometer




Waar kan ik zien hoever ik nog kan rijden met een elektrische deelauto?


Op het display achter het stuur staat linksonder een getal met km erachter. Dit is het aantal kilometer dat je gemiddeld nog kan rijden. Afhankelijk van hoe zuinig je rijdt, loopt dit sneller of langzamer terug. We adviseren om bij te laden wanneer het 50 km weergeeft.





Stoppen en afsluiten

Hoe sluit ik een elektrische deelauto?


De auto kunt u sluiten met de Stapp.in app.

  1. Zet de versnellingspook in de P-stand (voet op de rem)

  2. Zorg dat alle ramen dicht zijn
  3. Zet de auto uit door op de start/stop knop te drukken
  4. Open de Stapp.in app
  5. Druk op de knop sleutel in de app
  6. Vergrendel de auto met de app door op het gesloten slotje te drukken




Hoe sluit ik een elektrische deelauto aan het einde van mijn reservering?


Zet de auto altijd terug op de thuislocatie aan het einde van de rit. Op deze gereserveerde parkeerplek kan je de auto weer opladen voor de volgende gebruiker. Laad de auto altijd weer op voor de volgende gebruiker!

  1. Parkeer de auto op zijn plek en zet de versnellingspook in de P-stand (voet op de rem)

  2. Zorg dat alle ramen dicht zijn

  3. Zet de auto uit door op de start/stop knop te drukken

  4. Open het laadklepje (rechtsachter) met de hand door er op te drukken

  5. Sluit de oplaadkabel aan op de auto en de laadpaal

  6. Houd de laadtag bij het display van de laadpaal. Als het lampje van de laadpaal DONKERBLAUW kleurt, laadt de accu op.

Lukt het niet? Druk de kabels extra goed aan. Houd de laadtag nog eens bij het display van de laadpaal.

  1. Controleer of het laden is begonnen op het dashboard van de auto

  2. Berg de laadtag weer op in het dashboardkastje

  3. Vergrendel de auto met de app door op het gesloten slotje te drukken

Is de auto terug op de thuislocatie, aangesloten op de laadpaal en afgesloten, beëindig dan ook je reservering in de app.




Moet ik bij thuiskomst een elektrische deelauto altijd opladen?


Ja, want de volgende gebruiker wil beschikken over een auto met voldoende accucapaciteit. Als de accu vol geladen is, wordt er geen stroom meer verbruikt. Het is op de eigen deelauto-parkeerplaats niet erg als de auto langer dan nodig aan de paal hangt.




De elektrische deelauto-parkeerplaats is bezet, wat moet ik doen?


Wanneer de parkeerplaats op de thuislocatie bezet is neem dan altijd contact op met de Axxel klantenservice via 088-934 34 00. Geef de locatie door waar je de auto hebt achtergelaten (ter hoogte van straat en huisnummer). Geef daarnaast ook het merk, kleur en kenteken door van de auto die op de thuislocatie staat, zodat wij de parkeerpolitie en eventuele volgende gebruikers kunnen informeren.

  1. Parkeer de auto zo dicht mogelijk bij het gereserveerde parkeervak. Let op: parkeer uitsluitend op een gewone parkeerplaats in hetzelfde vergunninghoudergebied, dus géén invalidenparkeerplaats, taxistandplaats, tijdelijke bebording (bijvoorbeeld bij werkzaamheden), laden- en lossenplaats of op de stoep.

  2. Indien je parkeert in een betaald parkeren gebied vergelijk je het vergunninghouder gebied van de betaalzuil (de dichtstbijzijnde parkeerautomaat) met de vergunningsinformatie die in de automap of achter de vooruit zit.





4. Opladen

Wat kan ik met de mobiliteitskaart?


  • Reizen met alle openbaar vervoer (trein, bus, tram en metro) in Nederland
  • Een OV-fiets huren
  • Een fiets parkeren bij bewaakte fietsenstallingen op stations




Wanneer ontvang ik mijn mobiliteitskaart?


Wanneer je alle stappen van het aanmeldproces doorlopen zijn, sturen wij de mobiliteitskaart naar het opgegeven adres.




Mijn mobiliteitskaart is gestolen of verloren, wat nu?


Je moet de kaart direct blokkeren bij diefstal of verlies. Dit doe je via de klantenservice (088 – 934 34 00). De klantenservice zal vervolgens een nieuwe mobiliteitskaart naar je opsturen.




Moet ik nog saldo laden op mijn mobiliteitskaart?


Nee, dat hoeft niet. De kaart kan meteen gebruikt worden en je betaalt je gebruik via de maandelijkse Axxel factuur.




Hoe gebruik ik mijn mobiliteitskaart in het openbaar vervoer (trein, bus, tram en metro)?


Om met het openbaar vervoer te reizen, moet je inchecken en uitchecken.

Inchecken doe je bij de kaartlezers op het perron/station of in het voertuig. Houd bij het instappen de kaart voor of tegen de kaartlezer. Meestal zie je een groen lampje of een tekst (‘welkom’ of ‘inchecken ok’) op de kaartlezer en hoor je een ‘positief’ geluid. Soms gaat een poortje open. Uitchecken gaat op dezelfde wijze.

Let op: als je met verschillende vervoerders en/of vervoersmiddelen reist moet je altijd per vervoerder en/of vervoersmiddel in- en uitchecken!

Kijk voor meer informatie op www.ov-chipkaart.nl onder het kopje ‘Zo werkt reizen’.




Kan ik met mijn mobiliteitskaart ook 1e klasse reizen?


In principe reis je 2e klasse moet de mobiliteitskaart. Het is mogelijk om 1e klasse te reizen. Voer dan bij een NS-kaartautomaat een 'Klassenwissel voor een dag' uit. Op die specifieke dag kan je dan 1e klas reizen en wordt het 1e klasse tarief gerekend.




Kan ik mijn mobiliteitskaart uitlenen aan iemand anders?


Dat is in principe mogelijk, maar let wel op dat alle gemaakte kosten op jouw Axxel factuur komen.




Ik ben vergeten uit te checken, wat nu?


Niet uitchecken levert een boete van de vervoerder op. Indien de vergeten check uit niet wordt hersteld, dan wordt de boete doorbelast op de Axxel factuur.

Een vergeten check uit kan je als volgt herstellen:

  • Ben je vergeten uit te checken aan het einde van een NS-treinreis en kom je daar dezelfde dag achter? Probeer dan terug te gaan naar het station en check alsnog uit. Als u dit binnen 6 uur na het inchecken doet, krijg je geen boete.
  • Indien dit niet (meer) mogelijk is kun je restitutie aanvragen via www.uitcheckgemist.nl. Je ziet direct in je scherm of en hoeveel restitutie voor je wordt klaargezet. Je deze restitutie vervolgens met je Axxel mobiliteitskaart op te halen bij één van de OV-chipkaart servicepunten. De restitutie wordt verrekend op je Axxel factuur.




Hoe huur ik een OV-fiets met mijn mobiliteitskaart?


Je hoeft hiervoor alleen jouw mobiliteitskaart te laten scannen en je kunt meteen wegrijden. De fietsen zijn te vinden op bijna 300 plekken op en rondom NS treinstations. Lever na afloop de fiets in bij dezelfde stalling.

De ritprijs van een OV-fiets bedraagt € 3,85 per 24 uur, dit tarief geldt tot een huurperiode van 72 uur. Meer informatie en huurlocaties: www.ov-fiets.nl/huurlocaties.




Hoe stal ik mijn fiets bij de bewaakte fietsenstallingen op stations?


Bij sommige stallingen wordt alleen je OV-chipkaart gescand (bij het halen en brengen). Bij andere stallingen krijg je ook (eenmalig) een sticker met streepjescode op jouw fiets geplakt. Er zijn circa 35 bewaakte stations fietsenstallingen.

De kosten voor het stallen van een fiets verschillen per station. In steeds meer stallingen is het stallen de eerste 24 uur gratis. Voor meer informatie: www.ns.nl/fietsenstallingen.





5. Pech of schade

Wat kost het aanmelden voor Axxel?


Axxel hanteert geen maandelijkse vaste abonnementskosten. Je betaalt alleen voor je gebruik.

In het aanmeldproces vragen we wel eenmalig een €0,01 betaling waarmee je ons een automatische incasso machtiging geeft om in de toekomst jouw gebruik gemakkelijk te incasseren.




Wat kost het gebruik van een deelauto?


Axxel hanteert een tarief op basis van tijd. Het tarief is;

  • €0,15 per minuut
  • €9,- per uur
  • €75,- voor 24 uur

Deze tarieven zijn inclusief gereden kilometers, laadkosten voor de elektrische deelauto, verzekering, onderhoud en schoonmaak.

Minimale reserveringsduur is een uur. De exacte kosten van een gereserveerde rit worden vastgesteld aan het einde van de rit. Indien de deelauto binnen de gereserveerde tijd terug is worden de gereserveerde tijd in rekening gebracht. Wanneer de deelauto langer gebruikt wordt dan de gereserveerde tijd, wordt ook de extra tijd in rekening gebracht, eventueel verhoogd met extra kosten.




Hoe betaal ik voor mijn gereserveerde tijd?


Bij het aanmelden voor Axxel heb je een machtiging afgegeven voor een automatische incasso. Elke maand sturen wij jou een factuur met het totaal aan gemaakte kosten voor zowel de deelauto als de mobiliteitskaart. Het bedrag wordt omstreeks de 14de van de maand geïncasseerd van je rekening.

Indien gewenst kan een factuurspecificatie opgevraagd worden.




Hoe voorkom ik extra kosten?


Je betaalt extra kosten bij verkeerd gebruik, wangedrag en/of schade. Verkeers- en parkeerboetes belasten we direct aan je door. Extra kosten wil niemand, voorkom daarom het volgende:

* Alle bijkomende kosten voor het (laten) ophalen van de auto en voor de tijd dat de auto niet inzetbaar is, zullen ook in rekening worden gebracht.




Hoe zijn de deelauto’s verzekerd?


De deelauto is verzekerd tegen schade. Het eigen risico bij schade bedraagt €350,-.

Ook is er een ongevallen-inzittendenverzekering afgesloten voor de inzittenden. De verzekering is geldig voor het aantal personen dat een veiligheidsgordel kan dragen in de deelauto.

Als gebruiker wordt je dan belast met een eigen risico van € 350 per schadegebeurtenis.




Wat kost de mobiliteitskaart?


Als Axxel gebruiker ontvang je een gratis mobiliteitskaart ter waarde van €7,50. De mobiliteitskaart is een ov-chipkaart waarmee je al het openbaar vervoer in Nederland kan gebruiken door middel van in- en uitchecken. Je betaalt je daadwerkelijke gebruik van openbaar vervoer.




Hoe betaal ik voor het gebruik van mijn mobiliteitskaart?


De mobiliteitskaart hoeft niet opgeladen te worden met saldo. Je betaalt je openbaar vervoer gebruik via de maandelijkse Axxel factuur die automatisch wordt afgeschreven. Wij sturen jou een factuur met het totaal aan gemaakte kosten voor zowel de deelauto als de mobiliteitskaart. Het bedrag wordt omstreeks de 14de van de maand geïncasseerd van je rekening.

Indien gewenst kan een factuurspecificatie opgevraagd worden.




Wat kost een Axxel huurauto?


* antwoord volgt *




Hoe betaal ik voor het gebruik van een Axxel huurauto?


* antwoord volgt *





6. Mobiliteitskaart

Wat kan ik met de mobiliteitskaart?


  • Reizen met alle openbaar vervoer (trein, bus, tram en metro) in Nederland
  • Een OV-fiets huren
  • Een fiets parkeren bij bewaakte fietsenstallingen op stations




Wanneer ontvang ik mijn mobiliteitskaart?


Wanneer je alle stappen van het aanmeldproces doorlopen zijn, sturen wij de mobiliteitskaart naar het opgegeven adres.




Mijn mobiliteitskaart is gestolen of verloren, wat nu?


Je moet de kaart direct blokkeren bij diefstal of verlies. Dit doe je via de klantenservice (088 – 934 34 00). De klantenservice zal vervolgens een nieuwe mobiliteitskaart naar je opsturen.




Moet ik nog saldo laden op mijn mobiliteitskaart?


Nee, dat hoeft niet. De kaart kan meteen gebruikt worden en je betaalt je gebruik via de maandelijkse Axxel factuur.




Hoe gebruik ik mijn mobiliteitskaart in het openbaar vervoer (trein, bus, tram en metro)?


Om met het openbaar vervoer te reizen, moet je inchecken en uitchecken.

Inchecken doe je bij de kaartlezers op het perron/station of in het voertuig. Houd bij het instappen de kaart voor of tegen de kaartlezer. Meestal zie je een groen lampje of een tekst (‘welkom’ of ‘inchecken ok’) op de kaartlezer en hoor je een ‘positief’ geluid. Soms gaat een poortje open. Uitchecken gaat op dezelfde wijze.

Let op: als je met verschillende vervoerders en/of vervoersmiddelen reist moet je altijd per vervoerder en/of vervoersmiddel in- en uitchecken!

Kijk voor meer informatie op www.ov-chipkaart.nl onder het kopje ‘Zo werkt reizen’.




Kan ik met mijn mobiliteitskaart ook 1e klasse reizen?


In principe reis je 2e klasse moet de mobiliteitskaart. Het is mogelijk om 1e klasse te reizen. Voer dan bij een NS-kaartautomaat een 'Klassenwissel voor een dag' uit. Op die specifieke dag kan je dan 1e klas reizen en wordt het 1e klasse tarief gerekend.




Kan ik mijn mobiliteitskaart uitlenen aan iemand anders?


Dat is in principe mogelijk, maar let wel op dat alle gemaakte kosten op jouw Axxel factuur komen.




Ik ben vergeten uit te checken, wat nu?


Niet uitchecken levert een boete van de vervoerder op. Indien de vergeten check uit niet wordt hersteld, dan wordt de boete doorbelast op de Axxel factuur.

Een vergeten check uit kan je als volgt herstellen:

  • Ben je vergeten uit te checken aan het einde van een NS-treinreis en kom je daar dezelfde dag achter? Probeer dan terug te gaan naar het station en check alsnog uit. Als u dit binnen 6 uur na het inchecken doet, krijg je geen boete.
  • Indien dit niet (meer) mogelijk is kun je restitutie aanvragen via www.uitcheckgemist.nl. Je ziet direct in je scherm of en hoeveel restitutie voor je wordt klaargezet. Je deze restitutie vervolgens met je Axxel mobiliteitskaart op te halen bij één van de OV-chipkaart servicepunten. De restitutie wordt verrekend op je Axxel factuur.




Hoe huur ik een OV-fiets met mijn mobiliteitskaart?


Je hoeft hiervoor alleen jouw mobiliteitskaart te laten scannen en je kunt meteen wegrijden. De fietsen zijn te vinden op bijna 300 plekken op en rondom NS treinstations. Lever na afloop de fiets in bij dezelfde stalling.

De ritprijs van een OV-fiets bedraagt € 3,85 per 24 uur, dit tarief geldt tot een huurperiode van 72 uur. Meer informatie en huurlocaties: www.ov-fiets.nl/huurlocaties.




Hoe stal ik mijn fiets bij de bewaakte fietsenstallingen op stations?


Bij sommige stallingen wordt alleen je OV-chipkaart gescand (bij het halen en brengen). Bij andere stallingen krijg je ook (eenmalig) een sticker met streepjescode op jouw fiets geplakt. Er zijn circa 35 bewaakte stations fietsenstallingen.

De kosten voor het stallen van een fiets verschillen per station. In steeds meer stallingen is het stallen de eerste 24 uur gratis. Voor meer informatie: www.ns.nl/fietsenstallingen.





Ook in deze auto rijden?

Geen vaste kosten en een maandelijkse factuur

Gegarandeerd beschikbare deelauto's

 

Eenvoudig te gebruiken met onze app

 

Altijd een auto bij jou in de buurt