Veelgestelde vragen

Hieronder staan de meest gestelde vragen.

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

088 934 34 00

1. Aanmelden

Hoe meld ik me aan?


Bij het aanmelden voor Axxel doorloop je de volgende stappen:

Stap 1: Invullen formulier

Vul je NAW gegevens in en druk op ‘inschrijven’.

Stap 2: €0,01 betaling

Doorloop de stappen voor de eenmalige €0,01 betaling waarmee je ons een automatische incasso machtiging geeft om in de toekomst jouw gebruik gemakkelijk te incasseren.

Stap 3: Adresverificatie

Je ontvangt binnen maximaal twee werkdagen na inschrijving een brief op jouw huisadres met daarin een verificatiecode. Koppel de code aan ons terug zodat je verder kan naar stap 4.

Stap 4: Stapp.in registratie

Als Axxel gebruiken we de Stapp.in app voor het reserveren en gebruiken van de deelauto’s. Je ontvangt een uitnodigingsmail van Stapp.in en kan de volgende stappen doorlopen:

  • Download de Stapp.in app op je mobiel via je appstore
  • Druk in het eerste scherm in de app op Nederland en daarna op Registreren
  • Druk op Aanmeld code gebruiken vul hier de code in die je hebt ontvangen in de mail
  • Vul in de Stapp.in al je gegevens in hierbij heb je ook je rijbewijs nodig. Let op: we vragen ook je IBAN nummer (deze is nodig zodat de app goed functioneert, de afschrijvingen gaan via Axxel waar je een e-machtiging hebt afgegeven).
  • Omdat wij bij Axxel moeten kijken of alle gegevens juist zijn ingevuld en het rijbewijs geldig is, duurt het 1 werkdag om jouw account te valideren. Nadat jouw account is gevalideerd is het mogelijk om een deelauto te reserveren.




Wanneer wordt mijn account gecontroleerd?


Je account wordt op drie momenten gecontroleerd;

  1. Na stap 2 checken we of je woonachtig bent in of rondom Hogekwartier en of je betaalgegevens overeenkomen met de opgegeven NAW gegevens.
  2. Na stap 3 checken we of je woonachtig bent in of rondom Hogekwartier en of het opgegeven adres in stap 2 ook echt jouw adres is.
  3. In stap 4 vindt een automatische controle plaats op de geldigheid van je rijbewijs.




Wanneer kan ik me aanmelden voor Axxel?


Je kan gebruik maken van Axxel als:

  • Je bent 23 jaar of ouder en minimaal 1 jaar in het bezit van een geldig rijbewijs B
  • Je bent in bezit van een Nederlandse bankrekening
  • Je bent woonachtig in of rondom de wijk Hogekwartier




Kan ik mijn account uitlenen aan iemand anders?


Jouw Axxel en Stapp.in accounts zijn strikt persoonlijk en niet overdraagbaar. Laat iemand anders nooit gebruik maken van deze accounts en de mobiliteitsdiensten.





2. Tarieven

Wat kost het aanmelden voor Axxel?


Axxel hanteert geen maandelijkse vaste abonnementskosten. Je betaalt alleen voor je gebruik.

In het aanmeldproces vragen we wel eenmalig een €0,01 betaling waarmee je ons een automatische incasso machtiging geeft om in de toekomst jouw gebruik gemakkelijk te incasseren.




Wat kost het gebruik van een deelauto?


Axxel hanteert een tarief op basis van tijd. Het tarief is;

  • €0,15 per minuut
  • €9,- per uur
  • €75,- voor 24 uur

Deze tarieven zijn inclusief gereden kilometers, laadkosten voor de elektrische deelauto, verzekering, onderhoud en schoonmaak.

Minimale reserveringsduur is een uur. De exacte kosten van een gereserveerde rit worden vastgesteld aan het einde van de rit. Indien de deelauto binnen de gereserveerde tijd terug is worden de gereserveerde tijd in rekening gebracht. Wanneer de deelauto langer gebruikt wordt dan de gereserveerde tijd, wordt ook de extra tijd in rekening gebracht, eventueel verhoogd met extra kosten.




Hoe betaal ik voor mijn gereserveerde tijd?


Bij het aanmelden voor Axxel heb je een machtiging afgegeven voor een automatische incasso. Elke maand sturen wij jou een factuur met het totaal aan gemaakte kosten voor zowel de deelauto als de mobiliteitskaart. Het bedrag wordt omstreeks de 14de van de maand geïncasseerd van je rekening.

Indien gewenst kan een factuurspecificatie opgevraagd worden.




Hoe voorkom ik extra kosten?


Je betaalt extra kosten bij verkeerd gebruik, wangedrag en/of schade. Verkeers- en parkeerboetes belasten we direct aan je door. Extra kosten wil niemand, voorkom daarom het volgende:

* Alle bijkomende kosten voor het (laten) ophalen van de auto en voor de tijd dat de auto niet inzetbaar is, zullen ook in rekening worden gebracht.




Hoe zijn de deelauto’s verzekerd?


De deelauto is verzekerd tegen schade. Het eigen risico bij schade bedraagt €350,-.

Ook is er een ongevallen-inzittendenverzekering afgesloten voor de inzittenden. De verzekering is geldig voor het aantal personen dat een veiligheidsgordel kan dragen in de deelauto.

Als gebruiker wordt je dan belast met een eigen risico van € 350 per schadegebeurtenis.




Wat kost de mobiliteitskaart?


Als Axxel gebruiker ontvang je een gratis mobiliteitskaart ter waarde van €7,50. De mobiliteitskaart is een ov-chipkaart waarmee je al het openbaar vervoer in Nederland kan gebruiken door middel van in- en uitchecken. Je betaalt je daadwerkelijke gebruik van openbaar vervoer.




Hoe betaal ik voor het gebruik van mijn mobiliteitskaart?


De mobiliteitskaart hoeft niet opgeladen te worden met saldo. Je betaalt je openbaar vervoer gebruik via de maandelijkse Axxel factuur die automatisch wordt afgeschreven. Wij sturen jou een factuur met het totaal aan gemaakte kosten voor zowel de deelauto als de mobiliteitskaart. Het bedrag wordt omstreeks de 14de van de maand geïncasseerd van je rekening.

Indien gewenst kan een factuurspecificatie opgevraagd worden.




Wat kost een Axxel huurauto?


* antwoord volgt *




Hoe betaal ik voor het gebruik van een Axxel huurauto?


* antwoord volgt *





3. Gebruik deelauto

Wat kost het aanmelden voor Axxel?


Axxel hanteert geen maandelijkse vaste abonnementskosten. Je betaalt alleen voor je gebruik.

In het aanmeldproces vragen we wel eenmalig een €0,01 betaling waarmee je ons een automatische incasso machtiging geeft om in de toekomst jouw gebruik gemakkelijk te incasseren.




Wat kost het gebruik van een deelauto?


Axxel hanteert een tarief op basis van tijd. Het tarief is;

  • €0,15 per minuut
  • €9,- per uur
  • €75,- voor 24 uur

Deze tarieven zijn inclusief gereden kilometers, laadkosten voor de elektrische deelauto, verzekering, onderhoud en schoonmaak.

Minimale reserveringsduur is een uur. De exacte kosten van een gereserveerde rit worden vastgesteld aan het einde van de rit. Indien de deelauto binnen de gereserveerde tijd terug is worden de gereserveerde tijd in rekening gebracht. Wanneer de deelauto langer gebruikt wordt dan de gereserveerde tijd, wordt ook de extra tijd in rekening gebracht, eventueel verhoogd met extra kosten.




Hoe betaal ik voor mijn gereserveerde tijd?


Bij het aanmelden voor Axxel heb je een machtiging afgegeven voor een automatische incasso. Elke maand sturen wij jou een factuur met het totaal aan gemaakte kosten voor zowel de deelauto als de mobiliteitskaart. Het bedrag wordt omstreeks de 14de van de maand geïncasseerd van je rekening.

Indien gewenst kan een factuurspecificatie opgevraagd worden.




Hoe voorkom ik extra kosten?


Je betaalt extra kosten bij verkeerd gebruik, wangedrag en/of schade. Verkeers- en parkeerboetes belasten we direct aan je door. Extra kosten wil niemand, voorkom daarom het volgende:

* Alle bijkomende kosten voor het (laten) ophalen van de auto en voor de tijd dat de auto niet inzetbaar is, zullen ook in rekening worden gebracht.




Hoe zijn de deelauto’s verzekerd?


De deelauto is verzekerd tegen schade. Het eigen risico bij schade bedraagt €350,-.

Ook is er een ongevallen-inzittendenverzekering afgesloten voor de inzittenden. De verzekering is geldig voor het aantal personen dat een veiligheidsgordel kan dragen in de deelauto.

Als gebruiker wordt je dan belast met een eigen risico van € 350 per schadegebeurtenis.




Wat kost de mobiliteitskaart?


Als Axxel gebruiker ontvang je een gratis mobiliteitskaart ter waarde van €7,50. De mobiliteitskaart is een ov-chipkaart waarmee je al het openbaar vervoer in Nederland kan gebruiken door middel van in- en uitchecken. Je betaalt je daadwerkelijke gebruik van openbaar vervoer.




Hoe betaal ik voor het gebruik van mijn mobiliteitskaart?


De mobiliteitskaart hoeft niet opgeladen te worden met saldo. Je betaalt je openbaar vervoer gebruik via de maandelijkse Axxel factuur die automatisch wordt afgeschreven. Wij sturen jou een factuur met het totaal aan gemaakte kosten voor zowel de deelauto als de mobiliteitskaart. Het bedrag wordt omstreeks de 14de van de maand geïncasseerd van je rekening.

Indien gewenst kan een factuurspecificatie opgevraagd worden.




Wat kost een Axxel huurauto?


* antwoord volgt *




Hoe betaal ik voor het gebruik van een Axxel huurauto?


* antwoord volgt *





4. Opladen

Wat moet ik doen bij pech onderweg?


  • Zoek bij pech onderweg altijd een veilige plek voor jezelf en de auto.
  • Plaats altijd een gevaren driehoek als u op de vluchtstrook staat en trek een veiligheidslesje aan.
  • Bij pech op de snelweg dien je altijd achter de vangrail plaats te nemen.
  • Neem bij pech contact op met de klantenservice via 088 – 934 34 00.
  • Wij gaan voor je aan de slag om een oplossing te zoeken en eventueel vervangend vervoer voor je te regelen.




Wat gebeurd er als ik schade constateer voor gebruik van de deelauto?


Als je de auto voor het eerst opent, vraagt de app om schade te melden. Constateer je een nieuwe, nog niet gemelde, schade neem dan altijd contact op met de klantenservice via 088 – 934 34 00. Wij kunnen dan bekijken wie voor jou de deelauto heeft gebruikt, zodat wij de schade op die persoon kunnen verhalen.




Ik heb schade gemaakt, wat moet ik doen?


Schade is altijd vervelend, hopelijk is er niemand gewond. Als dat wel het geval is bel dan direct 112!

Indien je tijdens je rit schade hebt gemaakt, bel dan altijd met de klantenservice via 088-9343400.

Onderneem de volgende stappen wanneer je schade hebt gemaakt:

  1. Heb je schade gemaakt waarbij geen andere weggebruikers betrokken zijn:

  2. Maak één of meerdere foto (‘s) van de situatie en de auto. Waar mogelijk met het kenteken van de auto zichtbaar.

  3. Mail deze foto’s naar service@axxel.nl.

  4. Gaat het om inbraak- en/of diefstalschade doe dan altijd aangifte bij de politie via www.politie.nl

  5. Kan je niet meer verder rijden, stem dit dan af met de Axxel klantenservice.

Heb je schade gemaakt waarbij een andere partij is betrokken:

  1. Maak één of meerdere foto (‘s) van de situatie en de auto. Waar mogelijk met de kentekens van de auto’s zichtbaar.

  2. Vul samen met de andere gebruiker het Europeesschadeformulier in. Deze kan je vinden in het dashboardkastje van de auto.

  3. Ligt het Europees schadeformulier niet in het dashboardkastje, bel dan naar de Axxel klantenservice.

  4. Stuur het Europees schadeformulier en de foto’s op per post naar:

AXXEL

Afdeling Vlootbeheer

Antwoordnummer 4749

3500 SJ Amersfoort

Wanneer de schade niet verhaalbaar is op een tegenpartij wordt het eigen risico van € 350 per schadegebeurtenis doorbelast aan de gebruiker. Tenzij er sprake is van grove nalatigheid van de gebruiker of een inzittende, dan wordt de gehele schadelast verhaald op de gebruiker, zie voor de details de Algemene voorwaarden van Axxel.




Waar vind ik het Europees schadeformulier?


Het Europees schadeformulier kan je vinden in het dashboardkastje van de auto, evenals een kopie van het kentekenbewijs.





5. Pech of schade

Wat moet ik doen bij pech onderweg?


  • Zoek bij pech onderweg altijd een veilige plek voor jezelf en de auto.
  • Plaats altijd een gevaren driehoek als u op de vluchtstrook staat en trek een veiligheidslesje aan.
  • Bij pech op de snelweg dien je altijd achter de vangrail plaats te nemen.
  • Neem bij pech contact op met de klantenservice via 088 – 934 34 00.
  • Wij gaan voor je aan de slag om een oplossing te zoeken en eventueel vervangend vervoer voor je te regelen.




Wat gebeurd er als ik schade constateer voor gebruik van de deelauto?


Als je de auto voor het eerst opent, vraagt de app om schade te melden. Constateer je een nieuwe, nog niet gemelde, schade neem dan altijd contact op met de klantenservice via 088 – 934 34 00. Wij kunnen dan bekijken wie voor jou de deelauto heeft gebruikt, zodat wij de schade op die persoon kunnen verhalen.




Ik heb schade gemaakt, wat moet ik doen?


Schade is altijd vervelend, hopelijk is er niemand gewond. Als dat wel het geval is bel dan direct 112!

Indien je tijdens je rit schade hebt gemaakt, bel dan altijd met de klantenservice via 088-9343400.

Onderneem de volgende stappen wanneer je schade hebt gemaakt:

  1. Heb je schade gemaakt waarbij geen andere weggebruikers betrokken zijn:

  2. Maak één of meerdere foto (‘s) van de situatie en de auto. Waar mogelijk met het kenteken van de auto zichtbaar.

  3. Mail deze foto’s naar service@axxel.nl.

  4. Gaat het om inbraak- en/of diefstalschade doe dan altijd aangifte bij de politie via www.politie.nl

  5. Kan je niet meer verder rijden, stem dit dan af met de Axxel klantenservice.

Heb je schade gemaakt waarbij een andere partij is betrokken:

  1. Maak één of meerdere foto (‘s) van de situatie en de auto. Waar mogelijk met de kentekens van de auto’s zichtbaar.

  2. Vul samen met de andere gebruiker het Europeesschadeformulier in. Deze kan je vinden in het dashboardkastje van de auto.

  3. Ligt het Europees schadeformulier niet in het dashboardkastje, bel dan naar de Axxel klantenservice.

  4. Stuur het Europees schadeformulier en de foto’s op per post naar:

AXXEL

Afdeling Vlootbeheer

Antwoordnummer 4749

3500 SJ Amersfoort

Wanneer de schade niet verhaalbaar is op een tegenpartij wordt het eigen risico van € 350 per schadegebeurtenis doorbelast aan de gebruiker. Tenzij er sprake is van grove nalatigheid van de gebruiker of een inzittende, dan wordt de gehele schadelast verhaald op de gebruiker, zie voor de details de Algemene voorwaarden van Axxel.




Waar vind ik het Europees schadeformulier?


Het Europees schadeformulier kan je vinden in het dashboardkastje van de auto, evenals een kopie van het kentekenbewijs.





6. Mobiliteitskaart

Wat kan ik met de mobiliteitskaart?


  • Reizen met alle openbaar vervoer (trein, bus, tram en metro) in Nederland
  • Een OV-fiets huren
  • Een fiets parkeren bij bewaakte fietsenstallingen op stations




Wanneer ontvang ik mijn mobiliteitskaart?


Wanneer je alle stappen van het aanmeldproces doorlopen zijn, sturen wij de mobiliteitskaart naar het opgegeven adres.




Mijn mobiliteitskaart is gestolen of verloren, wat nu?


Je moet de kaart direct blokkeren bij diefstal of verlies. Dit doe je via de klantenservice (088 – 934 34 00). De klantenservice zal vervolgens een nieuwe mobiliteitskaart naar je opsturen.




Moet ik nog saldo laden op mijn mobiliteitskaart?


Nee, dat hoeft niet. De kaart kan meteen gebruikt worden en je betaalt je gebruik via de maandelijkse Axxel factuur.




Hoe gebruik ik mijn mobiliteitskaart in het openbaar vervoer (trein, bus, tram en metro)?


Om met het openbaar vervoer te reizen, moet je inchecken en uitchecken.

Inchecken doe je bij de kaartlezers op het perron/station of in het voertuig. Houd bij het instappen de kaart voor of tegen de kaartlezer. Meestal zie je een groen lampje of een tekst (‘welkom’ of ‘inchecken ok’) op de kaartlezer en hoor je een ‘positief’ geluid. Soms gaat een poortje open. Uitchecken gaat op dezelfde wijze.

Let op: als je met verschillende vervoerders en/of vervoersmiddelen reist moet je altijd per vervoerder en/of vervoersmiddel in- en uitchecken!

Kijk voor meer informatie op www.ov-chipkaart.nl onder het kopje ‘Zo werkt reizen’.




Kan ik met mijn mobiliteitskaart ook 1e klasse reizen?


In principe reis je 2e klasse moet de mobiliteitskaart. Het is mogelijk om 1e klasse te reizen. Voer dan bij een NS-kaartautomaat een 'Klassenwissel voor een dag' uit. Op die specifieke dag kan je dan 1e klas reizen en wordt het 1e klasse tarief gerekend.




Kan ik mijn mobiliteitskaart uitlenen aan iemand anders?


Dat is in principe mogelijk, maar let wel op dat alle gemaakte kosten op jouw Axxel factuur komen.




Ik ben vergeten uit te checken, wat nu?


Niet uitchecken levert een boete van de vervoerder op. Indien de vergeten check uit niet wordt hersteld, dan wordt de boete doorbelast op de Axxel factuur.

Een vergeten check uit kan je als volgt herstellen:

  • Ben je vergeten uit te checken aan het einde van een NS-treinreis en kom je daar dezelfde dag achter? Probeer dan terug te gaan naar het station en check alsnog uit. Als u dit binnen 6 uur na het inchecken doet, krijg je geen boete.
  • Indien dit niet (meer) mogelijk is kun je restitutie aanvragen via www.uitcheckgemist.nl. Je ziet direct in je scherm of en hoeveel restitutie voor je wordt klaargezet. Je deze restitutie vervolgens met je Axxel mobiliteitskaart op te halen bij één van de OV-chipkaart servicepunten. De restitutie wordt verrekend op je Axxel factuur.




Hoe huur ik een OV-fiets met mijn mobiliteitskaart?


Je hoeft hiervoor alleen jouw mobiliteitskaart te laten scannen en je kunt meteen wegrijden. De fietsen zijn te vinden op bijna 300 plekken op en rondom NS treinstations. Lever na afloop de fiets in bij dezelfde stalling.

De ritprijs van een OV-fiets bedraagt € 3,85 per 24 uur, dit tarief geldt tot een huurperiode van 72 uur. Meer informatie en huurlocaties: www.ov-fiets.nl/huurlocaties.




Hoe stal ik mijn fiets bij de bewaakte fietsenstallingen op stations?


Bij sommige stallingen wordt alleen je OV-chipkaart gescand (bij het halen en brengen). Bij andere stallingen krijg je ook (eenmalig) een sticker met streepjescode op jouw fiets geplakt. Er zijn circa 35 bewaakte stations fietsenstallingen.

De kosten voor het stallen van een fiets verschillen per station. In steeds meer stallingen is het stallen de eerste 24 uur gratis. Voor meer informatie: www.ns.nl/fietsenstallingen.





Ook in deze auto rijden?

Geen vaste kosten en een maandelijkse factuur

Gegarandeerd beschikbare deelauto's

 

Eenvoudig te gebruiken met onze app

 

Altijd een auto bij jou in de buurt