Veelgestelde vragen

Hieronder staan de meest gestelde vragen.

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

088 934 34 00

1. Aanmelden

Wat moet ik doen bij pech onderweg?


  • Zoek bij pech onderweg altijd een veilige plek voor jezelf en de auto.
  • Plaats altijd een gevaren driehoek als u op de vluchtstrook staat en trek een veiligheidslesje aan.
  • Bij pech op de snelweg dien je altijd achter de vangrail plaats te nemen.
  • Neem bij pech contact op met de klantenservice via 088 – 934 34 00.
  • Wij gaan voor je aan de slag om een oplossing te zoeken en eventueel vervangend vervoer voor je te regelen.




Wat gebeurd er als ik schade constateer voor gebruik van de deelauto?


Als je de auto voor het eerst opent, vraagt de app om schade te melden. Constateer je een nieuwe, nog niet gemelde, schade neem dan altijd contact op met de klantenservice via 088 – 934 34 00. Wij kunnen dan bekijken wie voor jou de deelauto heeft gebruikt, zodat wij de schade op die persoon kunnen verhalen.




Ik heb schade gemaakt, wat moet ik doen?


Schade is altijd vervelend, hopelijk is er niemand gewond. Als dat wel het geval is bel dan direct 112!

Indien je tijdens je rit schade hebt gemaakt, bel dan altijd met de klantenservice via 088-9343400.

Onderneem de volgende stappen wanneer je schade hebt gemaakt:

  1. Heb je schade gemaakt waarbij geen andere weggebruikers betrokken zijn:

  2. Maak één of meerdere foto (‘s) van de situatie en de auto. Waar mogelijk met het kenteken van de auto zichtbaar.

  3. Mail deze foto’s naar service@axxel.nl.

  4. Gaat het om inbraak- en/of diefstalschade doe dan altijd aangifte bij de politie via www.politie.nl

  5. Kan je niet meer verder rijden, stem dit dan af met de Axxel klantenservice.

Heb je schade gemaakt waarbij een andere partij is betrokken:

  1. Maak één of meerdere foto (‘s) van de situatie en de auto. Waar mogelijk met de kentekens van de auto’s zichtbaar.

  2. Vul samen met de andere gebruiker het Europeesschadeformulier in. Deze kan je vinden in het dashboardkastje van de auto.

  3. Ligt het Europees schadeformulier niet in het dashboardkastje, bel dan naar de Axxel klantenservice.

  4. Stuur het Europees schadeformulier en de foto’s op per post naar:

AXXEL

Afdeling Vlootbeheer

Antwoordnummer 4749

3500 SJ Amersfoort

Wanneer de schade niet verhaalbaar is op een tegenpartij wordt het eigen risico van € 350 per schadegebeurtenis doorbelast aan de gebruiker. Tenzij er sprake is van grove nalatigheid van de gebruiker of een inzittende, dan wordt de gehele schadelast verhaald op de gebruiker, zie voor de details de Algemene voorwaarden van Axxel.




Waar vind ik het Europees schadeformulier?


Het Europees schadeformulier kan je vinden in het dashboardkastje van de auto, evenals een kopie van het kentekenbewijs.





2. Tarieven

Wat moet ik doen bij pech onderweg?


  • Zoek bij pech onderweg altijd een veilige plek voor jezelf en de auto.
  • Plaats altijd een gevaren driehoek als u op de vluchtstrook staat en trek een veiligheidslesje aan.
  • Bij pech op de snelweg dien je altijd achter de vangrail plaats te nemen.
  • Neem bij pech contact op met de klantenservice via 088 – 934 34 00.
  • Wij gaan voor je aan de slag om een oplossing te zoeken en eventueel vervangend vervoer voor je te regelen.




Wat gebeurd er als ik schade constateer voor gebruik van de deelauto?


Als je de auto voor het eerst opent, vraagt de app om schade te melden. Constateer je een nieuwe, nog niet gemelde, schade neem dan altijd contact op met de klantenservice via 088 – 934 34 00. Wij kunnen dan bekijken wie voor jou de deelauto heeft gebruikt, zodat wij de schade op die persoon kunnen verhalen.




Ik heb schade gemaakt, wat moet ik doen?


Schade is altijd vervelend, hopelijk is er niemand gewond. Als dat wel het geval is bel dan direct 112!

Indien je tijdens je rit schade hebt gemaakt, bel dan altijd met de klantenservice via 088-9343400.

Onderneem de volgende stappen wanneer je schade hebt gemaakt:

  1. Heb je schade gemaakt waarbij geen andere weggebruikers betrokken zijn:

  2. Maak één of meerdere foto (‘s) van de situatie en de auto. Waar mogelijk met het kenteken van de auto zichtbaar.

  3. Mail deze foto’s naar service@axxel.nl.

  4. Gaat het om inbraak- en/of diefstalschade doe dan altijd aangifte bij de politie via www.politie.nl

  5. Kan je niet meer verder rijden, stem dit dan af met de Axxel klantenservice.

Heb je schade gemaakt waarbij een andere partij is betrokken:

  1. Maak één of meerdere foto (‘s) van de situatie en de auto. Waar mogelijk met de kentekens van de auto’s zichtbaar.

  2. Vul samen met de andere gebruiker het Europeesschadeformulier in. Deze kan je vinden in het dashboardkastje van de auto.

  3. Ligt het Europees schadeformulier niet in het dashboardkastje, bel dan naar de Axxel klantenservice.

  4. Stuur het Europees schadeformulier en de foto’s op per post naar:

AXXEL

Afdeling Vlootbeheer

Antwoordnummer 4749

3500 SJ Amersfoort

Wanneer de schade niet verhaalbaar is op een tegenpartij wordt het eigen risico van € 350 per schadegebeurtenis doorbelast aan de gebruiker. Tenzij er sprake is van grove nalatigheid van de gebruiker of een inzittende, dan wordt de gehele schadelast verhaald op de gebruiker, zie voor de details de Algemene voorwaarden van Axxel.




Waar vind ik het Europees schadeformulier?


Het Europees schadeformulier kan je vinden in het dashboardkastje van de auto, evenals een kopie van het kentekenbewijs.





3. Gebruik deelauto

Wat kan ik met de mobiliteitskaart?


  • Reizen met alle openbaar vervoer (trein, bus, tram en metro) in Nederland
  • Een OV-fiets huren
  • Een fiets parkeren bij bewaakte fietsenstallingen op stations




Wanneer ontvang ik mijn mobiliteitskaart?


Wanneer je alle stappen van het aanmeldproces doorlopen zijn, sturen wij de mobiliteitskaart naar het opgegeven adres.




Mijn mobiliteitskaart is gestolen of verloren, wat nu?


Je moet de kaart direct blokkeren bij diefstal of verlies. Dit doe je via de klantenservice (088 – 934 34 00). De klantenservice zal vervolgens een nieuwe mobiliteitskaart naar je opsturen.




Moet ik nog saldo laden op mijn mobiliteitskaart?


Nee, dat hoeft niet. De kaart kan meteen gebruikt worden en je betaalt je gebruik via de maandelijkse Axxel factuur.




Hoe gebruik ik mijn mobiliteitskaart in het openbaar vervoer (trein, bus, tram en metro)?


Om met het openbaar vervoer te reizen, moet je inchecken en uitchecken.

Inchecken doe je bij de kaartlezers op het perron/station of in het voertuig. Houd bij het instappen de kaart voor of tegen de kaartlezer. Meestal zie je een groen lampje of een tekst (‘welkom’ of ‘inchecken ok’) op de kaartlezer en hoor je een ‘positief’ geluid. Soms gaat een poortje open. Uitchecken gaat op dezelfde wijze.

Let op: als je met verschillende vervoerders en/of vervoersmiddelen reist moet je altijd per vervoerder en/of vervoersmiddel in- en uitchecken!

Kijk voor meer informatie op www.ov-chipkaart.nl onder het kopje ‘Zo werkt reizen’.




Kan ik met mijn mobiliteitskaart ook 1e klasse reizen?


In principe reis je 2e klasse moet de mobiliteitskaart. Het is mogelijk om 1e klasse te reizen. Voer dan bij een NS-kaartautomaat een 'Klassenwissel voor een dag' uit. Op die specifieke dag kan je dan 1e klas reizen en wordt het 1e klasse tarief gerekend.




Kan ik mijn mobiliteitskaart uitlenen aan iemand anders?


Dat is in principe mogelijk, maar let wel op dat alle gemaakte kosten op jouw Axxel factuur komen.




Ik ben vergeten uit te checken, wat nu?


Niet uitchecken levert een boete van de vervoerder op. Indien de vergeten check uit niet wordt hersteld, dan wordt de boete doorbelast op de Axxel factuur.

Een vergeten check uit kan je als volgt herstellen:

  • Ben je vergeten uit te checken aan het einde van een NS-treinreis en kom je daar dezelfde dag achter? Probeer dan terug te gaan naar het station en check alsnog uit. Als u dit binnen 6 uur na het inchecken doet, krijg je geen boete.
  • Indien dit niet (meer) mogelijk is kun je restitutie aanvragen via www.uitcheckgemist.nl. Je ziet direct in je scherm of en hoeveel restitutie voor je wordt klaargezet. Je deze restitutie vervolgens met je Axxel mobiliteitskaart op te halen bij één van de OV-chipkaart servicepunten. De restitutie wordt verrekend op je Axxel factuur.




Hoe huur ik een OV-fiets met mijn mobiliteitskaart?


Je hoeft hiervoor alleen jouw mobiliteitskaart te laten scannen en je kunt meteen wegrijden. De fietsen zijn te vinden op bijna 300 plekken op en rondom NS treinstations. Lever na afloop de fiets in bij dezelfde stalling.

De ritprijs van een OV-fiets bedraagt € 3,85 per 24 uur, dit tarief geldt tot een huurperiode van 72 uur. Meer informatie en huurlocaties: www.ov-fiets.nl/huurlocaties.




Hoe stal ik mijn fiets bij de bewaakte fietsenstallingen op stations?


Bij sommige stallingen wordt alleen je OV-chipkaart gescand (bij het halen en brengen). Bij andere stallingen krijg je ook (eenmalig) een sticker met streepjescode op jouw fiets geplakt. Er zijn circa 35 bewaakte stations fietsenstallingen.

De kosten voor het stallen van een fiets verschillen per station. In steeds meer stallingen is het stallen de eerste 24 uur gratis. Voor meer informatie: www.ns.nl/fietsenstallingen.





4. Opladen

Waar kan ik onderweg opladen?


Je kan gebruik maken van alle openbare laadpalen inclusief de snellaadpunten.

De dichtstbijzijnde en beschikbare laadpalen vind je via:

We adviseren je om bij een tussenstop altijd te parkeren bij een laadpaal zodat je tussendoor kunt bijladen.




Hoe laad ik een elektrische deelauto op?


Voor het laden heb je een laadtag nodig. In het dashboardkastje van de auto ligt een sleutelhanger met daaraan de laadtag.

In de auto vind je de Axxel handleiding voor het gebruik van de Volkswagen e-Golf. Hierin staat stap voor stap uitgelegd hoe je de elektrische deelauto moet opladen.




Hoe lang duurt het laden van een Volkswagen e-Golf deelauto?


Het opladen van een volledig lege accu kost zo’n 5 uur. In praktijk zal de accu nooit helemaal leeg zijn, en het opladen dus sneller voltooid zijn.

Snelladen bij bijvoorbeeld Fastned duurt ongeveer een half uur. In dat geval is de auto tot 80% bij geladen.




Hoe start en stop ik het laden?


Starten Aan het einde van de rit of wanneer je een tussenstop maakt, moet de auto aangesloten worden op een laadpaal.

  1. Pak de laadtag uit het dashboardkastje
  2. Pak daarna de laadkabel uit de achterbak
  3. Open het klepje aan de zijkant (rechtsachter) van de auto en plaats de lader in de auto
  4. Plaats vervolgens het andere uiteinde van de laadkabel aan de laadpaal
  5. Volg de instructies op de laadpaal om het laden met jouw laadtag te activeren
  6. Controleer of het laden start. Dit kan je zien doordat de laadpaal de juiste kleur aanneemt. Tevens kan je op het dashboard van de auto zien of het laden is gestart. Je ziet dan een icoontje met een groen stekkertje en de geschatte laadduur op het display.
Stoppen
  1. Pak de laadtag uit het dashboardkastje

  2. Haal de laadtag langs de laadpaal en haal de laadkabel uit de laadpaal
  3. Ontgrendel de laadkabel door tweemaal op het knopje met het openstaande slotje, op het portier aan de kant van de bestuurder te drukken
  4. Haal de laadkabel uit de auto
  5. Sluit het klepje van de auto
  6. Plaats de laadkabel in de achterbak

In de auto vind je de Axxel handleiding voor het gebruik van de Volkswagen e-Golf. Hierin staat stap voor stap uitgelegd hoe je de elektrische deelauto moet opladen.




Hoe start en stop ik het laden bij een snellaadpunt?


Starten

  1. Pak de CCS-stekker die aan de laadpaal gekoppeld zit en plug deze in de auto.

  2. Pak de laadtag uit het dashboardkastje

  3. Houd de laadtag voor de paslezer onder het laadscherm

  4. Druk op ‘start’ in het laadscherm

  5. Het laden zal nu starten. Dit is zichtbaar in het laadscherm op de laadpaal en op het dashboard van de auto.

  6. Berg de laadtag weer op in het dashboardkastje

Let op! Je hebt geen app nodig om bij Fastned te laden, hoewel het display dit aangeeft.

Stoppen

  1. Druk op ‘stop’ in het scherm om het laden te beëindigen

  2. Je kan nu zien hoe lang er is geladen en hoeveel de auto is bijgeladen

  3. Ontgrendel de laadkabel door tweemaal, op het knopje met het openstaande slotje, op het portier aan de kant van de bestuurder te drukken

  4. Hang de CCS-stekker terug in de houder van de laadpaal

  5. Sluit het laadklepje (rechtsachter) met de hand

In de auto vind je de Axxel handleiding voor het gebruik van de Volkswagen e-Golf. Hierin staat stap voor stap uitgelegd hoe je de elektrische deelauto moet opladen.




Het laden start niet, wat moet ik doen?


Dit kan meerdere redenen hebben:

  • Laadsnoer niet genoeg ingestoken; steek de stekkers er verder in en bied de laadtag opnieuw aan. In geval van snelladen; hang de CCS-stekker terug in de laadpaal en probeer het opnieuw. De laadsessie wordt op deze manier gereset.
  • Motor staat nog aan; controleer of de auto uit staat en bied daarna de laadtag opnieuw aan.
  • Laadtag niet goed gelezen; volg de instructies van de laadpaal en bied de laadtag lang genoeg aan. Controleer of het laden wordt gestart op het display van de auto

In de auto vind je de Axxel handleiding voor het gebruik van de Volkswagen e-Golf. Hierin staat stap voor stap uitgelegd hoe je de elektrische deelauto moet opladen.




Kan ik de elektrische deelauto ook opladen aan het stopcontact?


Ja dan kan, maar dat duurt wel erg lang (meer dan 15 uur).

Let op; elektriciteitskosten van het opladen aan een stopcontact worden niet vergoed door Axxel.

Starten

Het laden aan een stopcontact werkt hetzelfde als het laden aan een laadpaal. Echt heb je geen laadtag nodig om het laden te starten.

  1. Open het laadklepje (rechtsachter) met de hand door er op te drukken
  2. Pak de laadkabel met daaraan de conventionele stekker uit de auto
  3. Plug de laadkabel in het stopcontact en in de auto
  4. Het laden zal nu starten. Dit is zichtbaar op het dashboard van de auto.

Stoppen

  1. Haal de laadkabel uit het stopcontact
  2. Ontgrendel de laadkabel door tweemaal op het knopje met het openstaande slotje, op het portier aan de kant van de bestuurder te drukken
  3. Haal de laadkabel uit de auto
  4. Sluit het klepje van de auto
  5. Plaats de laadkabel in de achterbak

In de auto vind je de Axxel handleiding voor het gebruik van de Volkswagen e-Golf. Hierin staat stap voor stap uitgelegd hoe je de elektrische deelauto moet opladen.





5. Pech of schade

Wat moet ik doen bij pech onderweg?


  • Zoek bij pech onderweg altijd een veilige plek voor jezelf en de auto.
  • Plaats altijd een gevaren driehoek als u op de vluchtstrook staat en trek een veiligheidslesje aan.
  • Bij pech op de snelweg dien je altijd achter de vangrail plaats te nemen.
  • Neem bij pech contact op met de klantenservice via 088 – 934 34 00.
  • Wij gaan voor je aan de slag om een oplossing te zoeken en eventueel vervangend vervoer voor je te regelen.




Wat gebeurd er als ik schade constateer voor gebruik van de deelauto?


Als je de auto voor het eerst opent, vraagt de app om schade te melden. Constateer je een nieuwe, nog niet gemelde, schade neem dan altijd contact op met de klantenservice via 088 – 934 34 00. Wij kunnen dan bekijken wie voor jou de deelauto heeft gebruikt, zodat wij de schade op die persoon kunnen verhalen.




Ik heb schade gemaakt, wat moet ik doen?


Schade is altijd vervelend, hopelijk is er niemand gewond. Als dat wel het geval is bel dan direct 112!

Indien je tijdens je rit schade hebt gemaakt, bel dan altijd met de klantenservice via 088-9343400.

Onderneem de volgende stappen wanneer je schade hebt gemaakt:

  1. Heb je schade gemaakt waarbij geen andere weggebruikers betrokken zijn:

  2. Maak één of meerdere foto (‘s) van de situatie en de auto. Waar mogelijk met het kenteken van de auto zichtbaar.

  3. Mail deze foto’s naar service@axxel.nl.

  4. Gaat het om inbraak- en/of diefstalschade doe dan altijd aangifte bij de politie via www.politie.nl

  5. Kan je niet meer verder rijden, stem dit dan af met de Axxel klantenservice.

Heb je schade gemaakt waarbij een andere partij is betrokken:

  1. Maak één of meerdere foto (‘s) van de situatie en de auto. Waar mogelijk met de kentekens van de auto’s zichtbaar.

  2. Vul samen met de andere gebruiker het Europeesschadeformulier in. Deze kan je vinden in het dashboardkastje van de auto.

  3. Ligt het Europees schadeformulier niet in het dashboardkastje, bel dan naar de Axxel klantenservice.

  4. Stuur het Europees schadeformulier en de foto’s op per post naar:

AXXEL

Afdeling Vlootbeheer

Antwoordnummer 4749

3500 SJ Amersfoort

Wanneer de schade niet verhaalbaar is op een tegenpartij wordt het eigen risico van € 350 per schadegebeurtenis doorbelast aan de gebruiker. Tenzij er sprake is van grove nalatigheid van de gebruiker of een inzittende, dan wordt de gehele schadelast verhaald op de gebruiker, zie voor de details de Algemene voorwaarden van Axxel.




Waar vind ik het Europees schadeformulier?


Het Europees schadeformulier kan je vinden in het dashboardkastje van de auto, evenals een kopie van het kentekenbewijs.





6. Mobiliteitskaart

Wat kan ik met de mobiliteitskaart?


  • Reizen met alle openbaar vervoer (trein, bus, tram en metro) in Nederland
  • Een OV-fiets huren
  • Een fiets parkeren bij bewaakte fietsenstallingen op stations




Wanneer ontvang ik mijn mobiliteitskaart?


Wanneer je alle stappen van het aanmeldproces doorlopen zijn, sturen wij de mobiliteitskaart naar het opgegeven adres.




Mijn mobiliteitskaart is gestolen of verloren, wat nu?


Je moet de kaart direct blokkeren bij diefstal of verlies. Dit doe je via de klantenservice (088 – 934 34 00). De klantenservice zal vervolgens een nieuwe mobiliteitskaart naar je opsturen.




Moet ik nog saldo laden op mijn mobiliteitskaart?


Nee, dat hoeft niet. De kaart kan meteen gebruikt worden en je betaalt je gebruik via de maandelijkse Axxel factuur.




Hoe gebruik ik mijn mobiliteitskaart in het openbaar vervoer (trein, bus, tram en metro)?


Om met het openbaar vervoer te reizen, moet je inchecken en uitchecken.

Inchecken doe je bij de kaartlezers op het perron/station of in het voertuig. Houd bij het instappen de kaart voor of tegen de kaartlezer. Meestal zie je een groen lampje of een tekst (‘welkom’ of ‘inchecken ok’) op de kaartlezer en hoor je een ‘positief’ geluid. Soms gaat een poortje open. Uitchecken gaat op dezelfde wijze.

Let op: als je met verschillende vervoerders en/of vervoersmiddelen reist moet je altijd per vervoerder en/of vervoersmiddel in- en uitchecken!

Kijk voor meer informatie op www.ov-chipkaart.nl onder het kopje ‘Zo werkt reizen’.




Kan ik met mijn mobiliteitskaart ook 1e klasse reizen?


In principe reis je 2e klasse moet de mobiliteitskaart. Het is mogelijk om 1e klasse te reizen. Voer dan bij een NS-kaartautomaat een 'Klassenwissel voor een dag' uit. Op die specifieke dag kan je dan 1e klas reizen en wordt het 1e klasse tarief gerekend.




Kan ik mijn mobiliteitskaart uitlenen aan iemand anders?


Dat is in principe mogelijk, maar let wel op dat alle gemaakte kosten op jouw Axxel factuur komen.




Ik ben vergeten uit te checken, wat nu?


Niet uitchecken levert een boete van de vervoerder op. Indien de vergeten check uit niet wordt hersteld, dan wordt de boete doorbelast op de Axxel factuur.

Een vergeten check uit kan je als volgt herstellen:

  • Ben je vergeten uit te checken aan het einde van een NS-treinreis en kom je daar dezelfde dag achter? Probeer dan terug te gaan naar het station en check alsnog uit. Als u dit binnen 6 uur na het inchecken doet, krijg je geen boete.
  • Indien dit niet (meer) mogelijk is kun je restitutie aanvragen via www.uitcheckgemist.nl. Je ziet direct in je scherm of en hoeveel restitutie voor je wordt klaargezet. Je deze restitutie vervolgens met je Axxel mobiliteitskaart op te halen bij één van de OV-chipkaart servicepunten. De restitutie wordt verrekend op je Axxel factuur.




Hoe huur ik een OV-fiets met mijn mobiliteitskaart?


Je hoeft hiervoor alleen jouw mobiliteitskaart te laten scannen en je kunt meteen wegrijden. De fietsen zijn te vinden op bijna 300 plekken op en rondom NS treinstations. Lever na afloop de fiets in bij dezelfde stalling.

De ritprijs van een OV-fiets bedraagt € 3,85 per 24 uur, dit tarief geldt tot een huurperiode van 72 uur. Meer informatie en huurlocaties: www.ov-fiets.nl/huurlocaties.




Hoe stal ik mijn fiets bij de bewaakte fietsenstallingen op stations?


Bij sommige stallingen wordt alleen je OV-chipkaart gescand (bij het halen en brengen). Bij andere stallingen krijg je ook (eenmalig) een sticker met streepjescode op jouw fiets geplakt. Er zijn circa 35 bewaakte stations fietsenstallingen.

De kosten voor het stallen van een fiets verschillen per station. In steeds meer stallingen is het stallen de eerste 24 uur gratis. Voor meer informatie: www.ns.nl/fietsenstallingen.





Ook in deze auto rijden?

Geen vaste kosten en een maandelijkse factuur

Gegarandeerd beschikbare deelauto's

 

Eenvoudig te gebruiken met onze app

 

Altijd een auto bij jou in de buurt